Sidor

Dexter

Properly trained, a man can be dog's best friend. ~Corey Ford

torsdag 15 mars 2012

:)

Snart är de veckoslut igen, tänk?! Dagarna bara flyger iväg. Har nu övat lite på kommandon här hemma, finslipat på saker vi lärt oss och börjat öva på ett nytt trick där Dexter skall genomgå en polisundersökning, haha. :D Han skall alltså ställa upp sig på bakbenen med frambenen mot en vägg så som kriminella gör och jag skall göra en kroppskontroll där jag alltså "klappar" igenom han för att känna igenom att han inte har något vapen på sig. ;) Har än så länge bara repeterat det att Dexter skall ställa sig mot väggen med hjälp av en bit hundgodis och medan jag håller godiset i luften klappar jag igenom han med andra handen. Tror inte tricket är så svårt att lära. :)

Har själv märkt att det blir mera gjort och mera tränat när man går på träningskurser och det ställer ju förstås lite annorlunda krav på hunden att öva på saker i en annorlunda miljö än här hemma. Därför gjorde jag några övningar under vår promenad vid Västerleden, där miljön fungerade som störande för att göra det lite svårare. Jag har nog tänkt börja träna ute mera men väntar på att snön smultit och det blivit en aning varmare. Dexters päls är så kort att han lätt fryser om man stannar för en längre tid och vem vill nu ligga på en blöt och kall mark, ingen! Så några små saker kan vi öva på och börja öka svårighetsgraden m.m. steg för steg. :)

Vi har också varit på lite upptäcksfärder och kollat in lite andra promenadmöjligheter :) Vi brukar göra en längre promenad ca. 1 h och 2-3 kortare promenader ca. 10-30 min. per dag. Dexter brukar springa lös en stor del av promenaden/promenaderna, vilket är bättre än att bara springa runt i koppel eftersom hundens muskler får en helt annorlunda träning på det sättet. :) Tycker Dexter är i fint skick! Han är ju trots allt bara 7 månader gammal så han är inte alls mogen ännu och är ännu en valp. :) Ibland funderar jag att om han går för långa promenader redan men han har aldrig visat att han skulle bli trött under promenaderna och är jätte glad och full med liv då jag släpper han lös, så tror nog det är riktigt passligt. Vi rör oss ändå med Dexters vilkor. :) Han är ändå så full med energi att jag inte längre skulle klara av han om han skulle gå hemskt mycket mindre. :D Nu kan han vara lungt inomhus och brukar vila i lugn och ro men han får nog sina utbrott ibland. ;) Sätter in lite bilder jag tog igår på min fina valp. <3 Gonatt!

- C & D.










Inga kommentarer: