Sidor

Dexter

Properly trained, a man can be dog's best friend. ~Corey Ford

tisdag 31 januari 2012

Looking after your dog.

Åååååå de har varit en helt mega juvlig dag trots att de också har vari helt skit kallt :P Glömde berätta att Dexter tog sin första dusch på lördagen. Har nog duschat benen förut men nu var det fråga om the hole body liksom! Staffyna kräver ju superlite pälsvård, i princip ingen alls, men ville se hur Dexter skulle reagera till duschandet och aldrig vet man när det kan bli aktuellt med en dusch så att vänja hunden med det i förtid är bra! Hade med mig lite godis som jag gav han i början, sedan fortsatte jag utan godiset och bra gick det iallafall! Dexter sade nog inte så mycket men han skulle nog säkert ha stuckit om han fått välja :P Tvättade han med Shine Shampoo. Staffyna har så kort päls att man nästan inte märker när hunden är våt, om man inte tar och rör i hunden förstås. Har absolut valt rätt ras skötselmässigt. Staffyna har en s.k. wash and go coat som är slät och fin, detta innebär alltså att smuts inte fastnar på hunden så gott som alls. Staffyna, amstaffarna och amerikanska pitbullen har likadana pälsar. Ingen av dessa har någon underull vilket också gör att det inte lossnar så mycket hår heller. Jag brukar borsta Dexter med en massageborste som är skön för hunden men tar bort hår tillika den "masserar". Har nog knappt märkt att Dexter lossnar något hår :P

Exempel på lite fancy hundshampo.


Annan skötsel jag brukar utföra några gånger i veckan är smörjande av tassarnas trampdynor med Maxim tassvax. Denna salva gör en skyddande hinna på trampdynorna som skall skydda för t.ex. vägsalt, snö, vatten, grus och annat vasst. Måste alltid övervaka Dex en tid efter att jag satt på det, eftersom han så gärna skulle slicka i sig salvan. :P Klorna klipper jag en gång i veckan, det är bättre att klippa lite, oftare än att vänta att klorna växt mycket och sedan klippa. Dessutom är det bra att klippa ofta eftersom valpen vänjer sig vid klippningen snabbare desto mera man handskas med den. Dessutom är det också bra att röra vid tassarna och klorna oavsett om du klipper klorna eller inte, på detta sätt blir den van med hantering av tassarna och klorna och det kommer inte att vara lika svårt att klippa i framtiden. Klipper Dexters klor med en vanlig nagelklippare, sååå mycket lättare att använda än en klumpig klosax!


Tassvax


Redskapet jag använder mig av vid kloklippning.

Jag tvättar också Dexters tänder så gott som varje dag. Det tar inte så länge och om man börjar vänja hunden i tid skall det heller inte heller vara alltför svårt att få hunden med på det. På detta sätt blir valpen också van vid att man rör den omkring munnen vilket gör att det i framtiden kommer att vara mycket lättare att handskas t.ex. hos veterinären. Men på samma gång jag tvättar ser jag också hur tänderna växt och bytts från mjölktänder till permanenta tänder och hur munnen i allmänhet "mår". Använder mig av en tandborste för hundar och hundtandkräm av kycklingsmak  (tandkräm avsett för människor skall man absolut aldrig använda!)  och låter Dexter slicka i sig lite av tandkrämen efteråt som belöning, mums! :) I början använde jag mig alltid av godis för att göra det så behagligt för valpen som möjligt, det ska vara roligt att tvätta tänderna! ;) Att ge hunden något hårt att tugga på är också viktig för den mekaniska rengöringens skull.

Petosan tandborsten jag har till Dexter.

Eftersom staffarna inte har någon lång päls innebär det också att staffynas öron får vara fria från kliande och irriterande hår. Brukar kontrollera örona regelbundet och torka dem med en vaddtuss, men man får absolut inte gå längre in i örat och putsa. Då kan man använda sig av öronputsmedel och applicera det enligt ordination och sedan torka. Om hunden har torra och mjälliga öron kan det bero på att hunden är allergisk mot något eller inte tål något ämne i sin kost, t.ex. kan vara veteallergisk. Ögonen torkar jag med en fuktig vaddtuss, behövs inget mer eftersom staffyna inte har någon päls dit ögonvax etc. kan fastna. Det finns ögonputsningsmedel som man kan använda sig av vid behov!

Rengöringsmedel för hundöron.


Men grunden till en snygg och frisk hund finns i K-O-S-T-E-N. Om hundens päls ser matt och torr ut kan det t.ex. bero på att hunden inte får tillräckligt med nyttiga oljor och omegafetter. Det gäller att studera detta med hundarnas kost närmare, det finns säkert tusen olika varianter på oljor och utfodringsätt för hunden som gör hunden susen! Bara att googla ;) Men alla hundar är individer så något som passar en hund utmärkt kanske inte passar en annan, det gäller bara att söka sig fram :) En annan mätare på hur bra maten passar hunden är hundskiten, där kan man se om hunden mår bra eller om den t.ex. ätit något den inte tål, också mängden skit berättar hur bra hunden får åt sig näring.                 Så sådant idag! :D

BARF, exempel på kost.

Inga kommentarer: