Sidor

Dexter

Properly trained, a man can be dog's best friend. ~Corey Ford

måndag 30 januari 2012

Keeping in shape.

Gokväll! Idag slog det mig att valpkursen snart är slut, vilket jag tycker är synd. Skulle så gärna fortsätta en längre tid. Började då fundera över andra kurser jag och Dexter skulle kunna delta i. Hittade olika alternativ, synd bara att kurserna är såpass värdefulla att man nog nästan måste hålla sig till en högst två kurser (alltså på samma gång). Funderade på valpagility http://www.koirakoulukompassi.com/Agilitykurssit.html (under agilityä pennuille kurssi). Skulle kunna vara ett mycket bra alternativ eftersom jag funderat på att vi skulle tävla i agility i framtiden. Ett annat alternativ jag funderat på är juniorkurs http://www.koirakoulukompassi.com/tottelevaisuuskurssit.html (finns under junnukurssi) det är fortsättningen till valpkursen. Där koncentrerar man sig på lydnad, vilket jag också tänkt tävla i nångång. Men något som jag blev nyfiken på var en kurs som heter Dogball, kändare som Dobo http://www.koirakoulukompassi.com/muutkurssit.html De är en form av motionsform där både ägaren och hunden får träna. Man använder sig av en stor boll när man gör olika rörelser. Detta är bra för båda! Både du och hunden tränar balans och de djupa musklerna i kroppen. Detta måste definitivt prövas, men tror jag låter Dexter växa färdigt först och koncentrerar mig mera på lydnad och  grunderna för agility så länge :) En annan gren som väckte mitt intresse är Canicross http://www.vul.fi/koirajuoksuopas.htm som också är en motionsform för både ägare och hund. Canicross är snabbt förklarat cross country löpning med hunden. Denna form passar alla! Det går ut på att hunden löper framför sin ägare och om möjligt, drar sin ägare som springer efter sin hund. Men vanlig löpning där hunden springer bredvid går säkert också hur bra som helst! Detta måste också testas, men först när Dexter växt färdigt och hans höfter etc. är kontrollerade (detta borde man alltid göra innan man börjar anstränga hunden mera). Gud vilka möjligheter man har att komma i form tillsammans med sin hund, vem orkar springa ensam när man kan göra det såhär istället.;) ;) Man kommer nog att bli super fit nångång. :D Först agility där man ändå springer mycket, sen Dobo där man tränar musklerna och Canicross där man länkar med hunden och plus de dagliga promenaderna med hunden (dock blir de inte lika mycket av dem om man har andra sätt att motionera hunden med). Något som jag kanske också nångång tänkte pröva med Dexter är weight pulling http://www.sathy.fi/taakanveto/treenaaminen.html där hunden drar t.e.x. bilringar. Men bara på skoj hemma på gården isåfall som en form av träningsform för Dexter, men här gäller också att hunden är fullvuxen och säkert frisk!


 Agility.

Canicross.

Weight Pulling.

Inga kommentarer: