Sidor

Dexter

Properly trained, a man can be dog's best friend. ~Corey Ford

lördag 11 februari 2012

Great News!

Helloi! Tänkte bara meddela att Dexter hostar nästan inte alls mera! Gubben överlevde alltså sin flunssa ;) Har börjat gå en aning längre promenader med han nu men ännu inte så långa som vi brukar göra vanligtvis. Dessutom har det varit svinkallt nu det senaste dagarna att jag därför heller inte vill gå så långt. Men så småningom tror jag att vi kan fortsätta vårt "normala" liv, sweet! :)

Nu har jag också börjat trycka utåt på Dexters nedre hörntänder eftersom hans ena hörntand tar fast i muntaket. Detta betyder att tänderna borde "töjas" utåt så småningom och borde inte träffa muntaket eller gommen mera. Det är ganska jobbigt både för mig och hunden men gör vad som helst om det finns möjlighet för att tänderna ska bli så "normala" som möjligt. Dehär tryckandet garanterar alltså inga resultat men Dexters uppfödare sa att det hjälpte henne då hennes hundar haft ett bettfel nångång. Det gäller bara att trycka tänderna utåt 3x10 min, alltså hålla ett stadigt tryck i hela 10 minuter i sträck 3 gånger om dagen. Så nu förstår ni säkert varför jag tycker det är jobbigt :P Dexter har tagit det ganska bra, lite obehagligt måste det ju vara men han ligger ganska lugnt och stilla i min famn under processen. Efteråt får han alltid belöning och så leker vi en hel del. Försöker få honom att leka med hårda bollar och Kongar för att det sägs hjälpa att trycka tänderna utåt ytterligare när hunden biter och bär på dem. Får se hur länge vi hamnar hålla på med dethär. Följer med hans tänder och hans lilla grop i muntaket varje dag. Om jag märker tecken på att de tar sjukt för hunden eller ser inflammerat ut får veterinären se på den. Än så länge är det bara att vänta. Han är ändå såpass ung att hans huvud och allt hinner växa massor ännu och vill inte göra förhastade beslut på att dra ut någon tand eller så om det ännu finns möjligheter till ett någolunda okej bett, håll tummarna för oss! Tänkte ändå gå på koll med Dexter i något skede och fråga veterinärens åsikt om saken.


Bild på bett. Dexter har överbett. Saxbettet är det korrekta.



Jag har också ett litet överbett och dom säger ju att sådan människa - sådan hund. ;)



Inga kommentarer: